HOLDINGFILM

Tilknytningsterapi i favn er udsprunget af Holdingterapi, som det blev udformet af børnepsykiater Bent Claësson, psykolog Ulla Idorn, psykolog Iver Hecht og psykoterapeut Aase Glad. Derfor hedder de nedenstående film og historier: Historier fra Holdingterapien. Læs mere om navneskiftet her.

PROKOP & BETTINA IBEN

Et forældrepar fortæller i videoen til højre om, hvordan holdingterapien har hjulpet deres familie. Fra at have været fuldstændig desperate, fik de kompetencer til at kunne få kontakt med og ro på deres søn, som ellers blev beskrevet som ”en blender uden låg”.

EN TILKNYTNINGSTERAPI

I videoen til venstre bliver tre mødre og to børn interviewet omkring det, at lave holdingterapi. Børnepsykiater Bent Claësson og psykolog Ulla Idorn udtaler sig om Holdingterapi.

JEANETTE & DANIEL

Daniel udviklede som 4 årig autisme, og i videoen fortæller han og hans mor om hvordan holdingterapien har hjulpet Daniel, som nu er en velfungerende ung mand.

EN PERSONLIG BERETNING

Filmen er en personlig beretning om et holdingforløb, hvor mor fortæller om hvordan terapien hjalp hende med at få moderkærligheden tilbage.

IDA, HELLE, PETER & ULLA

En dybdegående beskrivelse af holdingterapien, fortalt af teenagedatter Ida, som blev holdt som barn, hendes mor Helle og far Peter, som begge er psykoterapeuter, samt deres holdingterapeut, Ulla Idorn.

EVA & CHRISTOPHER

Et forældrepar beretter om deres holdingterapi, hvor man ser klip fra to holdingsessioner samt forældrenes supervision med familieterapeut Julie Claësson.

SMÅ HOLDINGHISTORIER

Følgende små historier er skrevet af børnepsykiater Bent Claësson, som i sin tid fik holdingterapien til Danmark. Han har arbejdet med holdingterapi siden midten af 80’erne, og har sammen med psykolog Ulla Idorn, psykolog Iver Hecht og psykoterapeut Aase Glad videreudviklet formen. De små historier giver et indblik i hans arbejde med familier, fra hans mangeårige praksis i Roskilde. Bent var aktiv til hans død i 2018.

(Klik på titlen eller plus/minus ikonet til højre for titlen for at åbne og lukke de enkelte historier.)

Dit afsnit går her

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Holdinghistorie – “Det er vist en go’ ide!” og/eller “Hvorfor skal jeg med? Du hjælper jo kun mor og far!”

af Bent H. Claësson

Lille kønne Tommy på 4 år er ustyrlig for både forældre og børnehave. Han er omkringfarende, hyperaktiv, ukoncentreret, affektlabil, støjer, smider med tingene, hører ikke efter og undviger øjenkontakt. I børnehaven slår han de andre børn eller smider ting i hovedet på dem, og hjemme slår han og afviser faren, som nu har trukket sig. Til gengæld er han kærlig overfor sin få måneder gamle lillesøster, som han omtaler som ”min lillebror”, omend han ofte er lidt for voldsom i sine kærtegn.

Moren er meget utilfreds med farens tilbagetrækning og synes, at nu står hun med hele ansvaret for de to børn. Og faren er forståeligvis såret over hendes kritik.

Forældrene kommer for at blive guidet i holdingterapi, som de har hørt godt om fra en ven. Så vi starter op med en holdingsession med mor og Tommy, mens faren passer lillebror. Det bliver en meget langvarig session, hvor drengen skriger og skriger og nærmest går i selvsving i skrigeri, men efter 1½ times tid ebber skrigeriet ud og det lykkes moren at få en lødig og kærlig kontakt og øjenkontakt med drengen.

Det aftales, at familien skal komme igen en uge efter.

Dagen før den skal komme informerer faren Tommy:
” I morgen skal vi op til Bent!”
Faren forventer, at Tommy vil protestere voldsomt, men i stedet svarer han:
”Det er vist en go’ ide!”

*

De næste gange arbejder vi med farens forhold til Tommy. Efter flere holdingsessions lykkes det faren at få god kontakt med drengen, og selv om far og mor forholder sig forskelligt til Tommy både i det daglige og under holdings, kan Tommy åbenbart rumme forskelligheden og moren accepterer efterhånden farens måde at forholde sig til Tommy. Efterhånden får forældrene styr på drengen i hjemmet, han hører nu efter, han er roligere, mindre støjende, er holdt op at slå faren og kan endog lege enkelte lege i børnehaven med de andre børn, men moren må stadig hente ham tidligere, så han ikke når at blive for træt, for så går det galt.

En dag, hvor familieterapien er afsluttet og vi skal til at aftale ny tid, siger Tommy til mig:
”Hvorfor skal jeg med? Du hjælper jo kun mor og far!”

Så fik jeg den! Det blev åbenbart ikke ved ”at være en go’ ide” for ham at komme op til mig. Det ser jeg tit, at børnene ikke oplever, at det er pga. holdingterapien, de har fået det bedre!

Holdinghistorie – Den smertefulde, skjulte sandhed

af Bent H. Claësson

Line er lige fyldt 4 år. Hun er en frisk og livlig pige, med lyst gult hår som en moden kornmark og kønne blågrønne øjne med glimt i. I børnehaven er hun populær, energisk og nok noget dominerende, men ikke i en grad der volder problemer. Lines forældre er begavede og kreative og vil gerne gøre det bedste for både Line og lillesøster Emilie på 8 måneder. Derfor har de valgt, at moren skal fravælge sit undervisningsarbejde og gå hjemme hos børnene. Line har fra 1 års alderen været tiltagende temperamentsfuld og trodset forældrene, efterhånden på mindste foranledning. Når begge forældre er til stede, har hun udviklet en raffineret teknik, hvor hun spiller forældrene ud mod hinanden. Hvis faren er den, der hjælper hende med at børste tænder, nægter hun pludselig: “… av, av, du gør det helt forkert, mor er meget bedre, det er mor, der skal gøre det, …”, og skrigende: “mor, MOOAARR, kom og gør det…” Forældrene hopper lige i gyngen, moren mener straks, at faren tager for hårdt på den stakkels pige og kommer styrtende for at overtage tandbørstningen, faren føler sig desavoueret, og inden længe skændes forældrene, mens Line med tilfreds mine følger slagets gang, kigger anerkendende på forældrenes kamp, som om hun beundrede sit eget kunstværk. Line kan skrige så højt, skingert, voldsomt og vedvarende, at forældrene kan blive bange for at naboerne skal reagere, måske tro, at de – forældrene – mishandler Line og derfor finde på at tilkalde politiet. Line har selvfølgelig for længst opdaget denne svaghed i forældrenes psykologiske system, så hvis det er meget vigtigt for hende at sætte sin vilje igennem, skriger hun af sine lungers fulde kraft, indtil en af forældrene giver efter. I tilgift kan hun derefter nyde, at den anden forælder skælder den svage, eftergivende forældre ud! Hvorfor er denne lille, kun 4 år gamle Line så tyrannisk? Hvorfor nyder hun at se sine forældre skændes, hvor andre børn ville blive ulykkelige? Svaret kommer frem under første holdingsession i min klinik. Line vil ikke være hos moren, så holdingen bliver sej og langvarig. Moren virker meget usikker og giver så udtryk for sin tvivl på, om det mon er den rigtige måde at gribe problemet med Line an på. Måske vil hun – moren – gøre ondt værre og skabe så stor mistillid, at hun og Line aldrig finder ud af det sammen! Line mærker tydeligvis morens usikkerhed, hun vil fri, kræver skrigende, at moren skal give slip, så hun kan komme op og tegne! Indimellem falder hun lidt til ro og begynder – med pive-stemme – at diskutere og forhandle med moren. Jeg forsikrer moren om, at når vi afslutter her, vil Line være glad og fuld af tillid til moren, så hun – moren – behøver ikke være så usikker på det. Da moren ikke rigtig ved, hvad hun skal sige til Line, opfordrer jeg hende til at fortælle Line om den gang hun – Line – kom til verden. Det er moren med på og Line begynder at høre efter. Men straks efter er der igen noget galt, Line er tørstig, får noget at drikke, men så skal hun tisse, først tror moren ikke på det, men så begynder der igen et intenst skrigeri, moren ser hjælpeløst på mig, og da jeg kommer i tanker om, at jeg glemte at sørge for at Line tissede af inden holdingen, opfordrer jeg moren til at gå med hende på toilettet. Fem minutter efter er moren og Line igen på plads på madrassen. Nu fryser Line på trods af, at der er varmt i rummet, og hun har brugt mange kræfter. Andre børn plejer at svede så meget, at jeg må tænde for afkølingsanlægget. Men Line fryser og får et uldtæppe om sig. Nu går der et kvarters tid med at dette uldtæppe ikke dækker hende ordentligt, så fryser hun på fødderne, så på ryggen, så på lårene, så får hun uldtæppets lange Mohair-uldtråde i munden, spytten og harken og nu skal hun også kaste op, men præsenteret for en anvendelig balje er kvalmen væk. Nu mangler hun kun sin sut for at ville høre på morens historie, men da hun ikke får den, starter en ny langvarig skrigetur. Under hele forløbet bliver moren mere og mere sikker. Hun holder fast, men favnende og omsorgsfuld om Line, hun giver varmt og kærligt udtryk for, at hun elsker barnet og kan passe godt på hende. På min opfordring tager hun fat på de svære og pinefulde gange, hvor hun har svigtet Line ved at opføre sig sårende, krænkende eller voldeligt overfor hende. Hun kan med ægthed og bevægelse fortælle Line, – som nu begynder at høre efter – om det hun – moren – har gjort forkert, og hun giver Line ægte og følte undskyldninger for det. Moren tager helt ansvaret for sin ofte uheldige, hidsige og temperamentsfulde adfærd. Efter 1½ time siger Line med et smertefuldt udtryk i ansigtet og med en tynd, men alvorlig stemme: ”Jeg har næsten ingen kærlighed i mig!” ”Hvad er det dog, du siger Line!”, svarer moren med et forskrækket tonefald. Line:” Det er, fordi jeg ikke har fået nogen kærlighed!” Moren ser forfærdet ud, så bryder hun for første gang i gråd:” Jamen lille skat, jeg elsker dig jo:” Line ser intenst på moren. For første gang ser hun moren græde, ser morens sorg, og i samme sekund slår gnisten mellem dem, det er et åndeløst øjeblik, hvor kontakten bliver genskabt. Så fortæller moren, at hun godt kan forstå, at Line føler det sådan, for da hun selv var en lille pige, på samme alder som Line, syntes hun heller ikke, at hun fik nogen kærlighed fra sin mor, og det fik hende til at trække sig væk fra moren. Det var ensomt og ulykkelig, så nu forstår hun, hvordan Line har haft det… Gennem den enestående nye kontakt med sin datter ser moren nu sit liv i et helt nyt perspektiv og er parat til, ikke alene at arbejde hjemme med holding, men også tilmelde sig en mødregruppe, hvor hun kan arbejde med sit forsømte “indre barn”. —oo— Fandt du ud af hvorfor Line var så tyrannisk, hvorfor hun kunne nyde at se forældrene skændes, hvor andre børn ville blive ulykkelige og forskrækkede? Svaret er måske, at et menneske – barn eller voksen – der ikke føler sig elsket – som en af flere muligheder – kan kompensere tabet med magt. Lyt – igen – til Hjalmar Söderberg, fra romanen “Doktor Glas”: Man vil elskes. Hvis man ikke kan blive det, vil man beundres. Kan det heller ikke lade sig gøre, så frygtes. Lykkes selv det ikke, vil man afskyes og foragtes. Man vil indgive menneskene en eller anden slags følelse. Sjælen gyser for tomrummet og vil have kontakt. Uanset prisen!
Holdinghistorie – Det lysende barn

af Bent H. Claësson

Ditte er kun 3½ år da familien kommer til første konsultation. Hun er en fakkel af rødt hår, men genert, holder sig tæt ind til mor og vil under ingen omstændigheder hilse på mig. Ditte har haft en svær fødsel. Forældrene havde ellers set hen til denne deres første fødsel med forventninger, forberedt den omhyggeligt sammen med jordmoderen, gået til forberedelseskurser. Men alt gik galt og mor og barn blev skilt fra hinanden da Ditte, p.gr.a. vejtrækningsbesvær, måtte en tur i kuvøse. Moren var fortvivlet. En uge efter var den lille familie samlet igen i hjemmet. Amningen var kommet i gang, men der var ingen ro på barnet. Hun var utilfreds, skreg meget. Moren havde svært ved at trøste barnet, det gik bedre for faren, der ligesom havde et bedre tag på hende. Moren følte sig forkert, uduelig, hjælpeløs. Ditte voksede til, uroen blev til målbevidst aktivitet, gråd og skrig til et voldsomt temperament. Og vilje: “vil selv – kan selv”. Forældrene begyndte at blive alvorlig uenige. Faren var opdraget med kæft, trit og retning og et par på go’daen, hvor moren var opvokset i pædagogiske omgivelser med en professionel pædagogmor. Det var da også hende, pædagogmormoren, der var klar over, at den unge familie trængte til professionel hjælp og havde hørt om holdingterapi! Forældrene var derfor meget motiverede, da jeg foreslog holdingterapi. Men det var betydelig skrappere kost, end moren havde forventet. Ditte skreg, sparkede, rev og spyttede og ville væk fra moren og over til faren. Moren græd og forsøgte at trøste, men da hun fik en spytklat i øjet blev hun gal, så ked af det igen og jeg måtte gang på gang forsikre hende om, at det var det rigtige at gøre og støtte hende i at blive ved og ved, til sidst skulle Ditte nok falde til ro. Så brød faren sammen, satte sig grædende hen til Ditte, holdt om hende sammen med moren og forsikrede hende om, at han elskede hende. Ditte begyndte at falde til ro, så med ét slog hun om i strålende humør og begyndte at snakke om noget i børnehaven… Jeg opfordrede moren til at være den der styrede kontakten og indholdet i samtalen med Ditte. Det var vigtigt, at hun fik fortalt barnet om den forfærdelige fødsel, og hvad der fulgte efter. Det blev svært, for det ville Ditte ikke høre. Hun begyndte igen på sit skrigeri og moren følte sig træt og afvist, opgivende. Det tog lang tid – og krævede megen støtte fra min side – før Ditte – igen – fra det ene sekund til det andet – lyste op i stor glæde og nærhed. Nu ville Ditte gerne høre om, hvordan hun kom til verden og høre, hvad der var gået galt og hvorfor mor var så ked af det. Healingsprocessen mellem mor og barn var begyndt! Efterfølgende skete der store forandringer i familien. Forældrene begyndte at samarbejde. De kunne blive enige om, at den af dem der havde en konflikt med Ditte, tog en holdetur med hende. Moren fik udviklet sin selvværdsfølelse som mor, hun kunne nu få kontakt med Ditte på sine betingelser, trænge igennem til hende, når hun fandt det vigtigt, og det blev hurtigt tydeligt for begge forældre, at Ditte profiterede af deres indsats. Hun blev i løbet af få måneder til at “helt anden pige”, som nære familiemedlemmer udtrykte det. Glad og tilfreds, energisk og med et rimeligt og acceptabelt temperament – hun var jo rødhåret! Undervejs, under et par af konsultationerne, havde faren udtrykt sin oplevelse af, når Ditte under en holdetur brød igennem sin egen modstand og kom til stede i kontakten. Faren udtrykte det således: “….jeg ved altid, hvornår Ditte er kommet igennem, hvornår vi er færdige, for så…. lyser hun op”! Det var den samme bevægende oplevelse, jeg havde haft af lille Ditte under første holdingsession.
Holdinghistorie – Det sorte hul

af Bent H. Claësson

Jonas er knap 11 år. Familien har arbejdet med Holding et par måneder og Jonas har allerede fået det meget bedre. Men nu sidder han i en meget sej og langvarig holdingsession hos sin mor. Han er efter 1½ time stadig vred, uforløst, men synes at have opgivet at komme videre. Så siger han: ”Hvis du slipper mig for tidligt, går det galt!” Pludselig giver han op, bliver fortvivlet, mister troen på, at han kan få det bedre. Moren trøster ham, men begynder selv at græde. Hun siger til ham, at det gør hende ondt at høre, hvor slemt han har det, men forsikrer ham, at hun vil blive sammen med ham, til han er kommet igennem. Hun opmuntrer ham så: ”Du kan, hvis du vil!” Jonas: ”Det er, som om jeg falder og falder ned i et dybt, sort hul…” Han græder og er helt fortvivlet. Pludselig beslutter han sig: ”Jeg vil op af det hul, mor!… hold godt fast om mig, for nu kravler jeg op!” Moren lægger sig over ham og han kæmper voldsomt, bruger alle sine kræfter. Moren holder fast og må bruge – næsten – al sin styrke. Hun er helt klar over vigtigheden af, at hun bliver sammen med drengen. Så udbryder han: “Nu er jeg på en klippeafsats… to meter under hullets kant… nu tar’ jeg det sidste stykke!” Han maser videre, energien stråler ud fra ham. “Nu… nu… er jeg oppe… jeg løber hen til min mor…” Han slår sine arme om morens hals og giver hende et stort knus!
Holdinghistorie – Det var en god tur

af Bent H. Claësson

Johannes på 4½ år, er et af de sære børn. En sær pelikan, som de første danske børnepsykiatere benævnte disse børn, som både havde sprog, var velbegavede, men alligevel en anelse autistiske. Det var før Asperger havde beskrevet dem. Johannes er enebarn af et par meget søde, men overbeskyttende og lidt pylrede forældre, som har haft svært ved at markere grænser. Johannes har trods sine kun 4½ år, et veludviklet talesprog, faktisk så ordrigt og velformuleret, at drengen fremtræder, som det man kunne kalde gammelklog. Han kaster sig ikke over legeskabet ligesom andre børn, der kommer hos mig, han sætter sig henslængt i sofaen med et enkelt stykke legetøj i hånden, som han ikke bruger til noget særligt. Jo, en dag, da forældrene fortalte, at Johannes var vild med hatte, satte han dagens stykke legetøj – en stor legoklods – op oven på hovedet og sad lidt med den der, med et yderst tilfreds udtryk i ansigtet. Så udbrød han med ét: ”hatten af”, nikkede med hovedet og legeklodsen faldt på gulvet. Det lo vi voksne af – og Johannes lo med. Ud over hatte er Johannes lidenskabeligt optaget af automatiske tog- og busdøre og han er i sit es, når han får lov at fortælle om enkeltdøre og dobbeltdøre, hvor man stiger ind og hvor man stiger ud, og hvordan de virker. Men der er ingen af børnene i børnehaven, der gider høre på hans omstændelige foredrag, og voksne omkring ham bliver også trætte, fordi Johannes kan blive ved og ved at tale om dørene. Disse såkaldte særinteresser, understøtter diagnosen: Asperger-syndrom. I det hele taget kan Johannes ikke finde ud af at lege med andre drenge, så han trækker sig og går for sig selv medmindre pædagogerne kan lokke ham ind i pigegruppen, hvor han tydeligvis føler sig tryggere og bedre kan deltage i det mere stille samvær. Johannes har ingen problemer med øjenkontakt, men sommetider søger hans blik opad, som om han ser noget, vi andre ikke kan se. En dag hvor det var særlig tydeligt spurgte jeg ham: “Hvad er det du ser på, Johannes?” Johannes svarede prompte: “Jeg ser efter dagen i morgen”! Det var børnehaven, der havde henvist ham p.gr.a. hans dårlige sociale færdigheder, men også i hjemmet viste det sig, at forældrene ofte blev irriterede på Johannes, fordi han ikke hørte efter, men faldt hen i sine egne tanker eller blev ved og ved med at holde foredrag om automatiske døre. Trods udmærket øjenkontakt er der tydeligvis kontaktproblemer mellem forældrene og Johannes. Mon holdingterapi kan hjælpe? Første holdingsession bliver meget voldsom. Johannes kæmper desperat for at komme fri af moderens favntag. Skriger, græder og skælder ud. Moren bliver ulykkelig, synes det er synd for lille Johannes, vil helst slippe ham, men støttes af mig i at holde fast og dele sine følelser med ham. Men han vil ikke vide af hende, han vil over til far (som sidder ved siden af), så faren må støttes i at give drengen en kærlig hånd, men være fast i opfattelsen af, at han skal blive hos sin mor. “Johannes, hør på far, jeg elsker dig, men du skal blive hos mor”. Langsomt, langsomt falder drengen til ro, han kommer ikke helt tæt på moren, vil ikke ligge i favn, men på hendes udstrakte ben, og derfra tale med hende, det giver moren ham lov til og jeg accepterer, de har været meget igennem, og jeg vil ikke presse dem mere. Før familien går, udtrykker moren stor usikkerhed over for, hvad hun har gjort ved sin søn. Gjorde hun ham ikke fortræd, når hun holdt ham mod hans vilje? Han blev jo så vred og ked af det. Kan det have skadet ham? Hun kan åbenbart ikke se, at Johannes ser ganske tilfreds ud, men han vil ikke tale nu, han er sulten og vil på Mc. Donald, som forældrene har lovet. Ved næste konsultation fortæller moren, at da familien var kommet ned på gaden udbrød en glad Johannes, til forældrenes store forbløffelse: “Det var en god tur!”
Holdinghistorie – Drengen der blev glad for sin stærke mor

af Bent H. Claësson

Jonas er 8 år gammel. Han henvises på mistanke om depression. Hans forældre er skilt for et par år siden og begge forældre har fundet ny kæreste. Jonas har en storesøster og begge børnene er delebørn med 50 procent hos hver forælder. Storesøster er meget omsorgsfuld, men har det selv svært. Det bliver tydeligt, at Jonas aldrig har fået udtrykt sin vrede mod forældrene og har mistet tilliden til, at de kan passe ordentlig på ham. Vreden er slået indad og blevet til tristhed, så det er oplagt at tilbyde holdingterapi med ”klippen” som første fase. Jeg spørger derfor Jonas, om han kan komme fri, hvis mor holder om ham og bruger alle sine kræfter. Han skæver lidt til sin mor, hvorefter han erklærer, at det kan han godt, og han vil gerne prøve. Moren er også med på ideen. Vi lægger madrassen ned på gulvet og jeg ridser reglerne op. Til moren siger jeg: ”Du skal forestille dig, at denne madras er en klippeafsats 50 meter over jorden. Hvis du giver slip på Jonas, vil han styrte 50 meter ned mod jorden!” Til Jonas siger jeg: ”Det er bare en madras og din opgave er at komme fri og løbe over til storesøster! Hvis du pludselig synes det hele bliver for hårdt, og at mor er stærkere end du troede, kan du stoppe øvelsen ved at kigge hende ind i øjnene og sige: jeg kan ikke komme fri, du er den stærkeste!” Til begge siger jeg: ”Hele øvelsen varer højst ½ time, og hvis Jonas ikke er kommet fri til den tid, har mor vist at hun er den stærkeste”! Så går vi i gang. I begyndelsen synes de begge, at det er sjovt og søster giver på min opfordring gode råd til Jonas. Da jeg synes at moren tager lidt for let på opgaven, og Jonas er faretruende nær ved at slippe fri, advarer jeg moren og husker hende på, at der er 50 meter ned. Jeg råder hende til at bruge sin kropsvægt, hvis han er for svær at holde bare med armene, så hun lægger sig oven på ham. Så bliver det alvor. Jonas bliver rasende, lige hvad jeg håbede på, han skal have al vreden ud. Han kæmper desperat og bryder så i gråd. Jeg minder ham om, at han kan stoppe øvelsen ved at kigge mor i øjnene og sige, at hun er den stærkeste og at han ikke kan komme fri. Men det vil han ikke, han fortsætter med en blanding af raseri og gråd, så storesøster pludselig synes, at det er synd for ham og appellerer til mig om at stoppe øvelsen, men det vil jeg selvfølgelig ikke, det ville ødelægge den terapeutiske forvandling, som jeg afventer. Vi når til den halve time, Jonas har ikke opgivet, men har heller ikke kunnet komme fri, så jeg er erklærer som en anden dommer, at: ”Mor er den stærkeste, men at jeg ved godt, at det er rigtig ærgerligt, Jonas, nu du troede, at du kunne komme fri.” Så får alle vand at drikke, og vi fortsætter med en traditionel holdingsession, hvor Jonas ikke gør det mindste modstand, han er tappet for kræfter, men bliver ved at være lidt sur og afvisende. Da moren også er udmattet afslutter vi på dette noget utilfredsstillende tidspunkt, men aftaler en ny holdingsession. * Da familien kommer ugen efter kommer Jonas ind med et stort smil på læben, tristheden er som blæst af hans udtryk. Moren fortæller, at da de sidste gang kom ned i bilen, klemte Jonas sig ind til hende og erklærede til hendes glædelige overraskelse: ”Det var godt, du var den stærkeste!” Han havde oplevet vigtigheden af at have en stærk mor, for en stærk mor kan passe på ham!
Holdinghistorie – Dyb indsigt

af Bent H. Claësson

10-årige Henrik er lige startet på holdingterapi. Da han sidder i sin mors favn for 3. gang, og de har fået kærlig og varm kontakt med hinanden, udbryder han:

”Mor, du er vist aldrig blevet holdt, da du var lille. ”

Moren overrumplet:

”Det er rigtigt, og det er jeg smadder ked af ”.

Henrik: ”Ja, for så havde det ikke været nødvendigt at holde mig nu!”

Moren bevæget: ”Det har du fuldstændig ret i…… ”.

Fodnote: Til historien hører, at moren, sideløbende med holding-familieterapien, går i intensiv egenterapi, netop fordi hun har en dyb forståelse af sammenhængen mellem sit forsømte ”indre barn” og sine problemer med sit ”ydre barn” = Henrik.

Holdinghistorie – Hans Majestæt “Kong Gulerod”

af Bent H. Claësson

Johanne på 9 år har det skidt. Hun er begyndt at sakke bagud i skolen, hun sidder og hænger og orker ikke at følge med. Det var klasselæreren, der først har gjorde moren opmærksom på, at der måtte være noget galt med Johanne. Hun var trist, så trist, at da moren tog hende med til lægen mente denne, at Johanne havde en regulær depression og skrev straks en henvisning til børnepsykiatrisk vurdering. Da det gik op for Johanne, at hjælpen var på vej, åbnede hun for de skjulte tanker og følelser og gav udtryk for, at hun ikke havde lyst til at leve mere, og hun spurgte sin mor, hvorfor de dog overhovedet havde fået hende, når de alligevel kun havde tid til at tage sig af lillebror på 5 år. Johanne havde ellers haft det godt, så længe hun var enebarn. God fødsel, ammet et helt år, søde og omsorgsfulde forældre. Men så kom lillebror. Det gik meget godt de første par år, selv om han allerede som 1 årig var noget hidsig af sig og kunne skrige sig til sin vilje. Men jo større han blev, desto mere besværlig blev han, både for forældrene og for personalet i vuggestuen. Forældrene fik ham undersøgt på en børneklinik og fik at vide, at han havde en lille hjerneskade, man kaldte det DAMP, og det var forklaringen på alle hans symptomer, hans hyperaktivitet, hans aggressivitet, hans stædighed, og hans enorme raserianfald, når han ikke fik lov til at få sin vilje. Lillebror kom i en specialbørnehave med mange voksne som underviste forældrene i, hvordan de skulle forholde sig til lillebror. Forældrene skulle undgå konflikter med ham! I stedet skulle de sørge for at aflede ham! Nu faldt denne rådgivning meget godt i tråd med, hvad forældrene havde gjort i forvejen, så det faldt dem ikke svært, kun besværligt. Nu var lillebror bestemt ikke dum, og jo ældre han blev, desto mere gennemskuede han forældrenes afledningsteknik. På anbefaling fra pædagogerne begyndte forældrene så at forhandle med ham, og fik de ikke andet ud af det, så fik de i høj grad udviklet lillebrors – skulle det vise sig – usædvanlige kreative forhandlingsevner som med stort talent i tiltagende grad blev båret frem af en stålvilje til at overskride enhver grænse forældrene skulle formaste sig til at sætte. Hvis forældrene efter alenlange forhandlinger med de sidste kræfter forsøgte at sætte en grænse, kunne de efterhånden være sikre på, at lillebror havde energi og kræfter til et timelangt raserianfald, fordi han havde den erfaring, at kunne han ikke få sin vilje på anden måde, kunne han skrige sig til den. Efterhånden var forældrene fuldstændig udmattede. Ikke noget at sige til, at der ikke blev energi til Johanne. Det var forældrene, som jo var kærlige og omsorgsfulde forældre, godt klare over, men de havde ikke overskuddet, og håbede, at Johanne var blevet så stor, at hun kunne klare sig selv. Men det var så det, hun ikke kunne. Da familien kommer til mig forsøger forældrene at holde fokus på Johanne, men meget hurtigt står det klart, at det ikke er Johanne, der er problemet, selv om det er hende, der først er brudt sammen. Opmærksomheden forsvinder så – igen – fra Johanne og rettes mod lillebror, og jeg lytter til de mest utrolige eksempler på, hvordan denne lille fyr er i stand til at trække forældrene rundt ved næsen. Imens sidder lillebror stille og lytter til historierne om ham og forældrene. Så udbryder han med et triumferende, men alligevel trist og forladt udtryk i sit lille 5 årige ansigt: ”Jeg er nemlig en rigtig KONG GULEROD!” Man må sige, at intens, daglig holdingterapi var indiceret. Effekten var markant. I løbet af få måneder var “Kong Gulerod” forvandlet til en normal, sød lille 5 års dreng, endog uden antydning af DAMP. Og snart blev der overskud også til Johanne, som hurtigt fik sit gode humør tilbage… — ooo — Var det ikke Freud, der opfandt udtrykket: “Hans Majestæt Barnet”?
Holdinghistorie – Kan holding hjælpe en familie med et barn med sukkersyge?

af Bent H. Claësson

Jeg fik en henvendelse fra et fortvivlet forældrepar til en stor pubertetsdreng, Anton, på 14 år med sukkersyge. Drengen skejede ud, sløsede med kosten, spiste slik i store mængder, tog så lidt mere insulin for at kompensere, fik derved et par gange insulinchok, hvor han ravede rundt som en beruset, besvimede en enkelt gang på gaden. Forældrene var forståeligt bange for, at det skulle gå galt, at han skulle komme uheldigt af sted i trafikken, og at hans sukkersyge skulle forværres, men de kunne ikke råbe ham op, også selv om de råbte højt, eller moren græd og argumenterede og i afmagt holdt foredrag på foredrag for drengen, som om det var viden han manglede. Fra privatskolen kom der tiltagende klager over Anton. For det meste var han fredelig, men han kunne blive voldsom hidsig, opfarende og blev af og til voldelig overfor kammeraterne. Hjemme sagde han, at det var fordi kammeraterne drillede. Lærerne ville gerne af mig have oplyst, om drengens svingende adfærd kunne forklares med ustabilt blodsukkerniveau! Anton havde haft insulinkrævende sukkersyge fra 4 års alderen. Faren, en pragmatisk indstillet mand, tog meddelelsen fra børneafdelingen, hvor Anton var indlagt, med udsagnet: “Det var da godt, det ikke var cancer, sukkersyge kan vi lære at leve med”. Den holdning kom i årenes løb til at præge forældrenes målrettede indsats. De deltog i, hvad der var af familiekurser, de lærte alt om diabetesdiæt og insulin, og sammen med Anton lærte de at håndtere sprøjter og kanyler. Anton var en kvik og lærenem dreng, der hurtigt lærte alt, hvad der var værd at vide om sukkersyge, og han havde snart ingen problemer med at sprøjte sig selv. Faren havde fået ret, det gjaldt om at lære at leve med sukkersyge, og det blev både forældre og deres dreng gode til. Så blev Anton 13 år og gik hurtigt og voldsomt i pubertet. Han trak mere og mere ud til kammeraterne, og når han var sammen med dem, nød han livet på samme måde som de gjorde, med musik, slik, franske kartofler, cola m.v. og – hvis han huskede det – tog han så lidt ekstra insulin. Da forældrene kom med ham til mig var deres forventning, at jeg kunne tale drengen til fornuft! Da jeg fik familiens sukkersygeanamnese slog det mig, hvor let det hele var gået, og hvor hurtigt farens rationelle holdning var overtaget også af moren, og hvordan drengen fra begyndelsen af havde skullet leve op til at “lære at leve med sukkersygen”, uden rum til at udtrykke eventuelle følelser af sorg, raseri og fortvivlelse. Jeg konfronterede nu forældrene og Anton med, at det så ud til, at de havde glemt at bearbejde den sorg, som måtte have ramt dem alle, da de fik stillet den skæbnesvangre diagnose. Moren var den der først fangede meningen med at arbejde med sorgen. Hun begyndte at græde. Men før hun kom rigtigt i gang, fik jeg anbragt familien på madrassen, Anton mellem sin far og mor, tæt på ham med hver en arm om ham. Så fik moren lov at slippe gråden og kunne nu for første gang fortælle drengen om sin sorg og fortvivlelse. Og faren kunne fortælle om sin fortvivlelse, men at han jo mente og stadig havde den opfattelse, at det gjaldt om at lære at leve med sukkersyge. Nu fik Anton, som accepterede holdingen uden mindste modstand, lejlighed til at fortælle sine forældre og udtrykke de følelser der er forbundet med at føle sig anderledes end kammeraterne, hvor fortvivlet stærkt han ønskede at være ligesom dem, og den måde han kunne være det på, var ved at spise ligeså meget – eller mere! – slik, franske kartofler og drikke ligeså meget cola, som de gjorde. Forældrene havde aldrig hørt på deres dreng på den intense måde de gjorde nu, pludselig forstod de, hvor megen lidelse han havde måttet gå igennem alene, og moren forstod, hvor nyttesløst det var at holde foredrag. For første gang i de 10 år sukkersygen havde huseret, turde forældrene dele deres følelser med hinanden og med deres elskede, nu halvvoksne dreng, og det betød et afgørende møde, hvor de sluttelig kunne give Anton mere ansvar over hans eget liv og behandlingen af hans sukkersyge. Denne første og eneste holding blev begyndelsen til en mere ligeværdig kontakt mellem forældrene og deres store dreng. Drengen kunne bære det nye ansvar over sit eget liv, han fik helt styr på diæt og insulin og hans uligevægtige adfærd i skolen forsvandt. * Efterfølgende kan man undre sig over, at der i al den kursusaktivitet det offentlige og private patientforeninger tilbyder familier med sukkersyge børn, ikke er et eneste tilbud, hvor børn og forældre kan dele de følelser af sorg og fortvivlelse, der er en naturlig reaktion på, at ens barn rammes af kronisk sygdom.
Holdinghistorie – Kan holding hjælpe et barn med kromosomskade?

af Bent H. Claësson

Natalie var 5 år gammel, da familien konsulterede mig første gang. Hun var født med en meget sjælden kromosomskade og var tydeligt mærket af denne, både retarderet intellektuelt og følelsesmæssigt. Forældrene var uenige i, hvad der skulle ske med pigen, når hun nu snart skulle starte en skolegang, moren ville have hende på Marjattahjemmet, en Rudolph Steiner institution for retarderede børn, hvor børnene er døgnanbragt og kun kommer hjem hver 2. weekend, faren ville beholde hende hjemme og finde et egnet specialskoletilbud til hende. Familiens praktiserende læge mente, at jeg, efter en børnepsykiatrisk undersøgelse, ville kunne vurdere, hvad der var bedst for pigen. Moren erkendte åbent, at hun havde et særdeles ambivalent forhold til Natalie, som hun tidvis næsten ikke kunne holde ud at være i stue med. Hun tændte let på pigens støjende adfærd og på hendes mangel på empati overfor den kun 1-årige lillebror, men selv om hun vidste, at mange af “unoderne” skyldes Natalies kromosomskade, kunne hun ikke beherske sig overfor barnet, hvilket hun så igen havde forfærdelig skyldfølelse over. Derfor mente hun, at det ville være en god løsning, at sende Natalie på Marjattahjemmet, som forældrene havde hørt meget godt om. Faren havde altid været foruroliget og sorgfuld over morens dominerende negative følelser overfor Natalie og havde derfor forsøgt at beskytte hende og undskylde hendes adfærd over for moren, og det havde efterhånden udviklet sig til, at Natalie var “fars pige” og lillebror var “mors dreng”. Faren ville derfor ikke alene gerne beholde Natalie i hjemmet, men han var også bange for, at det ville være alt for hårdt for Natalie med en sådan døgnanbringelse og efterfølgende så lidt kontakt med forældre og lillebror. Men hvordan havde forholdet mellem mor og barn kunnet udviklet sig så ulykkeligt? Allerede under graviditeten havde moren en fornemmelse af at noget var forkert. Men hun blev beroliget af både læge og jordemoder. Fødslen gik fint og efterfølgende ammede hun barnet 4-5 måneder. Men allerede da Natalie var ½ år gammel kunne moren mærke, at der var noget forkert ved pigen. De følgende 3 år rendte hun lægerne på dørene, og endelig var der en børnelæge der fandt ud af, at pigen led af en meget sjælden kromosomdefekt. Forældrene var på én gang lettede og forfærdede. Lettede fordi de, især moren, havde fået bekræftet sin mistanke om, at pigen ikke var normal, men forfærdede, fordi en kromosomdefekt betød et livsvarigt handicap og kun få udviklingsmuligheder. Nu ville moren af med det besværlige barn og faren ville beholde hende hjemme. Hvad skulle jeg gøre? Jeg afviste den fra henvisende læge stillede opgave, jeg var ikke i stand til at rådgive forældrene om, hvad der var bedst for Natalie. Men jeg kunne se, at der var mange stærke ophobede følelser af sorg, vrede og fortvivlelse mellem mor og datter. Så jeg foreslog holdingterapi. Det var stærke følelser, der blev sluppet løs. Moren gav helt slip på de mange års ophobede sorg over at have fået et handicappet barn, vrede mod lægerne som i årevis ignorerede hendes mistanke om, at noget var helt galt og skyldfølelser over ikke at kunne acceptere sit barn, som hun nu engang var. Da alle negative følelser var udtrykt, voksede de fortrængte varme og kærlige følelser frem, og hun sluttede første holdingsession i en sørgmunter kærlig omfavnelse med Natalie. I de følgende måneder arbejdede moren med holding i hjemmet og forholdet mellem mor og barn blev tydeligt mere roligt og afslappet for hver uge der gik. Så en dag kom forældrene og meddelte, at de nu var blevet enige om at beholde Natalie hjemme og så finde en egnet specialskoleplacering til hende………… Opgaven var løst, men vist ikke på den måde, den henvisende læge havde forventet.
Holdinghistorie – Nøglen til Anders’ lønkammer

af Bent H. Claësson

Anders var blevet knap 4 år. Moren havde været svært deprimeret fra han blev født og indtil han blev 1 år. Hun var helt på det rene med, at i denne periode havde hun været fjern og ikke kunnet være ordentlig tilstede. Nu reagerede Anders ved kun at lukke op for kontakt på sine egne betingelser. Han var svær at trøste, svær at få til at høre efter, svær at få til at falde i søvn, og så blev han iøvrigt ustandselig småsyg af infektioner. Anders havde tydeligvis bygget et psykologisk forsvar op mod at genopleve tab, forladthed og svigt. Da moren begyndte at arbejde med holding oplevede hun en kraftesløshed i armene. Det var svært for hende at holde Anders. Under det fortsatte arbejde gik det op for moren, at hun selv var blevet forladt af sin mor, da hun var spæd, fordi hendes mor var blevet alvorlig syg. Gennem en periode på flere måneder var hun så blevet passet af forskellige mere eller mindre villige familiemedlemmer på skift. Da hun selv blev mor havde hun derfor ingen erfaring dybt fra sin egen spædbarndom til nødvendig empati overfor det nye barn. Instinkterne var blevet skadet, og den ledsagende hjælpeløshed udløste depressionen. Sideløbende med holdingterapien gik moren derfor i en meget intensiv terapi og efter 4-5 måneders forløb kunne hun med glæde fortælle, at hun nu havde fået styrke i armene til at holde Anders. Og Holdingen begyndte at virke, så den nu 4½ år gamle Anders var blevet betydelig mere åben, glad og tillidsfuld. Nærmest som en pudsighed fortalte hun så, at hun havde opdaget, at når Anders fik lov til at beholde sin sut i munden under holdingen var det meget sværere for hende at trænge igennem til ham i kontakten. Jeg bekræftede, at det var en dårlig ide med sut, fordi sutten, der i sit væsen er en narresut – efter min opfattelse – går ind som en del af det psykologiske forsvar. Så fortalte hun, at Anders ville være helt enig med mig heri. Han havde nemlig for få dage siden med et glimt i øjet betroet hende, at: “Jeg har et mørkt rum indeni. Der går jeg ind, når du holder mig. Hvis jeg har min sut med, er den en nøgle, som kan låse døren indvendig! Men jeg kan kigge ud ad vinduerne…”, hvilket han så demonstrerede for hende ved først at lukke sine øjne og derefter åbne dem ganske lidt, og kigge ud ad sprækkerne, noget hun i øvrigt ofte havde observeret under holding, men tidligere åbenbart ikke helt havde forstået betydningen af. Kan man savne et elendigt rumænsk børnehjem Han var netop blevet 8 år gammel og havde nu været i Danmark i 4 år. Det var halvdelen af hans liv. Han havde skiftet navn fra volapyk til det pæredanske Preben Jensen, selvom enhver kunne se, at han kom fra et eller andet sted i syd-øst-Europa. Han var ked af sit udseende, fordi han ikke lignede forældrene og heller ikke kammeraterne. Forældrene havde hentet ham på et rumænsk børnehjem, nær den ungarske grænse, hvor personalet talte ungarsk, så det var det sprog, han var vokset op med, fra han som spæd blev anbragt af en meget ung mor, der ikke magtede ham. Forældrene havde hørt om de forsømte børn på de nedslidte og fattige rumænske børnehjem, men de havde ikke tænkt på, og ingen fortalte dem om, hvad der kan ske med et barn der vokser op et sådant sted med få voksne til for mange børn, med underlødig kost, med indeliv i tomme og stimulationsfattige lokaler, med skrig og larm dag og nat og med fravær af legetøj. Dertil kom at dette børnehjem lå klods op ad et militært anlæg med mange detonationer og anden militær støjforurening. Forældrene var kommet lidt op i årene, og da det ville tage urimelig lang tid at vente på et lille barn, valgte de den rumænske dreng, selv om han var blevet 4 år gammel. Han kunne vel hurtigt fordanskes og knytte sig til et par kærlige forældre og blive så god som nogen dansk dreng. Det gjalt bare om, at han hurtigt glemte sin fortid! Den var jo heller ikke noget at samle på! Preben viste sig at være godt begavet. Han lærte hurtigt dansk og han tegnede kreativt og teknisk godt. Måske havde børnene på børnehjemmet af og til fået farveblyanter og papir ? Men han havde det svært med kammeraterne i børnehaven. Han ville havde de voksne for sig selv, han ville have legetøjet for sig selv, og når der blev delt en kage ud ville Preben have det hele! Fik han ikke det, bankede han de andre børn, piger som drenge. Personalet kunne styre denne adfærd så længe han var 4 år og 5 år, men det begyndte at knibe, da han var 6 år og det blev helt slemt da skolepsykologen vurderede, at han skulle vente med at komme i skole til han var 8½år, for så blev han så meget større og så magtfuld overfor de andre børn, at personalet bad om hjælp. Hjemme kunne han også være besværlig, urolig, rastløs, støjende og faren havde i hidsighed af og til labbet ham et par flade. Men for det meste havde forældre og barn det rart sammen. Den tilsendte henvisning hensatte mig i bange anelser. Kunne et barn opvokset på et af diktator Ceausescus forfærdelige børnehjem, undgå at blive svært depriveret eller i det mindste tidlig frustreret og understimuleret? Jeg havde tidligere haft et andet rumænsk barn, som var svært psykisk skadet, så jeg ventede det værste. Og den seneste hjerneforskning kunne jo nu påvise, at manglende følelsesmæssig og cognitiv stimulation medførte, at de ellers dertil egnede hjerneceller degenerede, hvilket så igen kunne forklare de dårlige kliniske behandlingsresultater, uanset den anvendte terapi. Preben var imidlertid ved første kliniske øjekast ikke så dårlig endda. Han udviste nærmest normal tilknytningsadfærd overfor forældrene, idet han hele tiden henvendte sig til dem og var “naturlig” reserveret over for mig og min praktikant. Han forstod også, at legetøjet i skabet var mit, og at jeg bestemte over det, og på forlangende kunne han rydde op efter sig. Hans tegninger var usædvanlig kreative og “modne” af en 8 årig, og hans danske sprog forekom alderssvarende. Jeg fremsatte så den formodning, at Preben måtte have haft en kærlig kontaktperson blandt personalet, som havde taget sig særlig af ham, og forældrene kunne nu huske, at Prebet havde været særlig tilknyttet en ældre plejerske med hvem han også sommetider var kommet hjem til i weekender. Det forklarede meget. Nu var der “hjerneceller” at bygge på! Nu blev det meningsfuldt med holdingterapi. Første holdingsession blev dramatisk og med et indhold, der kom helt bag på forældrene. Preben blev helt “lille”, puttede sig ind til moren og græd og græd og græd. Moren: “Hvad græder du dog for lille skat ?” Preben: “…jeg savner børnene på børnehjemmet….” Og senere: “….jeg savner sådan G. (hans gode kontakt) på børnehjemmet…” Preben sørgede over en tabt fortid, og pludselig indså forældrene, at de havde taget hans fortid fra ham, i bedste mening ganske vist, men sikken en sorg, den var så stor, at den rev begge forældrene med, de græd og græd og sad sammen og holdt om deres lille sørgende dreng. Samme aften besluttede forældrene at tage til Rumænien med Preben og gense børnehjemmet. Og allerede få dage efter var Prebens aggressive adfærd overfor de andre børn i børnehaven som blæst væk. Hvordan kunne det forklares? For pædagoerne var det jo et mirakel! Charles Darvin har ikke levet forgæves. På et rumænsk børnehjem er det alle børns kamp mod alle, og de stærkeste tilraner sig flest goder: mest kontakt med de voksne, måske af og til en voksen helt for sig selv, mest mad, den bedste seng, det bedste tæppe, de få stykker legetøj. Fordi Preben stadig følelsesmæssigt er helt uafsluttet omkring børnehjemmet, “tænder” han på børnehaven, som om han er tilbage på børnehjemmet. Han kan kort sagt ikke holde sig alderssvarende i børnehaven, men regredierer til det 3-4 år gamle børnehjemsbarn, der stadig sidder dybt i ham, fordi han aldrig har fået hjælp til at bearbejde de dertil knyttede følelser. Allerede første holdingsession bringer disse følelser op i lyset, hvor de kan gennemleves og bevidstgøres, og hvor forældrene kan se dem, og dermed for første gang se og rumme hele Preben. Det er en healende proces som hurtigt bevirker, at Preben kan “slippe” det Alice Miller ville kalde gentagelsestvangen, hver gang han befinder sig i en børneflok. For at gøre en lang historie kort: forældrene fik meget hurtigt arrangeret en tur til det rumænske børnehjem, hvor det var så heldigt, at både et par børn, men også den gamle fru G. stadig befandt sig. Det blev til gensynsglæde og efter et par dage et sorgfuldt farvel, men med billeder og videofilm med hjem. 4 måneder efter var familien flyttet til en stor provinsby, og den nu 8½ år gamle Preben var startet, ikke i børnehaveklassen, men direkte i 1. klasse, hvor han så kun var lidt ældre end kammaraterne. Og yderligere 4 måneder efter, ved den afsluttende konsultation i Roskilde, var Preben faldet godt til og fungerede aldersvarende både fagligt og socialt. Det var som bekendt Ceausescu der indførte den bestemmelse, at rumænske børnehjemsbørn først måtte bortadopteres efter det fyldte 3. år, med den begrundelse, at først da havde de fået en sjæl. Rumænske psykologer måtte sluge den kamel!
Holdinghistorie – Som en gave fra himlen

af Bent H. Claësson

Jacob er 5 år. Han har en lillebror på 8 måneder og et par søde, kærlige, men temperamentsfulde og utålmodige forældre. Jacob er en meget aktiv dreng, der er energi og fart over ham både i børnehaven og i hjemmet. Når han leger med andre børn, råber han med en meget gennemtrængende stemme, og når han leger alene med sit legetøj taler han højt med sig selv, bilerne får kraftige motorlyde, men han er især glad for færger, for han elsker at eftergøre færgens tuden, når det er tåge. Så tåge er det næsten altid! Drengens adfærd går forældrene på nerverne. Selv om de begge to er politibetjente og burde have nerver af stål, kan de ikke holde drengens støjende adfærd ud. I begyndelsen bad de ham pænt om at være mere stille, men efter de har fået lillebror er de selv blevet mere stressede, og Jacob er blevet endnu mere støjende. Og sværere og sværere at stoppe. Han har lært at lukke af for deres råben, deres støj! Kort sagt, han hører ikke længere efter. Ved første konsultation hos mig fremtræder Jacob som en fysisk og psykisk alderssvarende dreng, sød og tillidsfuld, hurtig og let at få kontakt med, men hyperaktiv, ukoncentreret, omkringfarende. Han vil undersøge alt og må aktivt holdes tilbage for ikke at fare omkring i alle lokalerne. Forældrene forsøger uden særligt held af og til at stoppe ham. Kun ved at tage fat i ham, kan de bremse den aktivitet han er i gang med, men kun for en kort bemærkning. Så er han i gang igen. Forældrene er ligeså utilfredse med deres egen adfærd, som med Jacobs. Især moren kan ikke holde ud, at hun tænder så let, at hun råber og skriger ad drengen, at hun altid skælder ud. De er lette at motivere for Holdingterapi. De har let ved at indse, at der er et kontakt-problem mellem dem og drengen. At deres råben og skælden ud er fortvivlede og magtesløse forsøg på at nå igennem til ham. Vi opstarter terapien med en meget intens holdingsession, hvor moren når igennem til drengen med sin sorg og fortvivlelse over, at hun behandler ham så dårligt. Hun er i stand til at tage hele ansvaret for sin råben og skrigen ad ham, og når ham til sidst med sin varme og kærlighed. Jacob kæmper i begyndelsen desperat mod kontakten, men da moren begynder at græde, tør han række hende sit blik og åbne sig for hende. Hans glæde over at møde sin mor på denne kærlige måde er åbenlys. Forældrene arbejder vedholdende og motiveret med holding i hjemmet med det opmuntrende resultat, at drengens adfærd allerede i løbet af en måneds tid er dramatisk ændret. Tydeligt at mærke, også på min klinik. Men der er også sket noget med forældrene. De føler sig ikke længere så magtesløse og har fået større selvværdsfølelse i forældrerollen, ligesom de kan omfatte Jacobs følelser og mere afdæmpede – men dog stadig aktive – adfærd med større rummelighed. Efter lidt over en måneds terapi har vi en konsultation, hvor Jacob efter terapitimen, og mens forældrene er ved at give lillebror overtøj på i garderoben, kommer ind igen i terapilokalet med overtøjet på. Han har sin lille pung i hånden. Den åbner han og fisker en tokrone op, som han rækker mig.”Det er en gave til dig”, siger han så.Men før jeg kan nå at svare, er hans lille hånd nede i pungen igen og fisker endnu en tokrone op: ”Du skal have en gave til”, siger han og giver mig tokronen. Et blik ned i pungen giver mig hurtigt overblik over, at han har givet mig omtrent halvdelen af sin rørlige formue. ”Hvorfor skal jeg have hele to gaver”, spørger jeg, men tager glad imod drengens gunstbevisninger. Jacob ser alvorligt på mig og siger så: ”Fordi mor ikke skælder mig ud mere … ”.

“MARGRETHE´S CASE”
– Samtaler om tilknytning

Følgende er et nedslag fra Tanja Vesterdahls kommende bog “Margrethes opdrift”, om hende og hendes datters Margrethe’s livslange samtale om tilknytning.  

Her er bogens åbnings-scene, nemlig den allerførste egentlige holding, som klargjorde for mig hvordan jeg kunne forstå Margrethes og min relation fremadrettet. 

Forud for scenen er 6 måneders on/off konfliktstemning hvor Margrethe ofte føler sig afvist og fortæller om at være i tvivl om jeg elsker hende. Jeg forstår ikke hendes sondring. 

Situationen opstår da jeg forsøger at mægle mellem mine døtre i en konflikt og Margrethe bliver pludselig stærkt ulykkelig, stirrer skeptisk på mig, drejer om på hælen og løber væk. 

  1. Marts 2012

    ”Er det nu Margrethe, er det nu”?!!
    Jeg rejser mig, løber efter dig, jeg råber og min stemme er skinger.
    ”JAAAA” skriger du og løber mod dit værelse, mod din seng som du
    kaster dig op på.
    Jeg løber til dig, tager fat omkring dig og bukker dig sammen, trækker
    din krop op på mit skød, mine ben låst fast i hinanden, rundt om dig.
    ”Er det nu? spørger jeg højt—er det nu at du tror at jeg ikke elsker dig”?
    ”JA!” råber du igen og forsøger at vride dig ud af mit greb.
    Jeg holder dig fast Margrethe, for jeg forstår pludselig med hele min eksistens
    at du går i stykker hvis jeg giver slip.
    At jeg forlader dig, hvis jeg
    forstår dine skrig som raseri, som at du ønsker afstand, behøver
    afstand, kræver eller har ret til afstand.
    Jeg forstår med ét at du er bange.
    Jeg forstår, lige nu, at det der plager dig, er mig.
    Mig og dig.
    Jeg har svigtet dig.

Jeg holder dig fast i min favn.
Jeg holder dig fast i din mors favn.
Dit ansigt vender væk fra mig, du græder, du strider.
”SLIP MIG skriger du , det gør ondt, av mor det gør ondt på mig”!

Jeg ved at det ikke gør ondt, på en måde det ikke er nødt til lige nu,
så jeg holder fast.
Du græder råbende, du slår og sparker mig i mit ansigt og overalt på
min krop, når jeg ikke kan holde dine arme og ben fast i mit favntag.

Du er stærk, og jeg ser så tydeligt at du befinder dig på afgrundens
rand. På kanten af dig selv.
Jeg ved at det er rigtigt at holde dig.
Vi vugger og pulser frem og tilbage. Længe. Uden ord.
Gråd og dybe strubelyde fra en 6 årig piges hals.

Jeg er her min skat, jeg er her, jeg er her Margrethe, jeg giver ikke slip.
Jeg elsker dig og jeg passer på dig.
Jeg er her nu, jeg slipper dig aldrig igen.
Dine øjne er lukkede.
Dine øjne er åbne store tomme vilde.
Dine øjne lukker sig igen.
I skam.
I skyld.
I trods.
I smerte.

”Jeg vil ikke leve når det er sådan her”, råber du. ”Giv slip, lad mig
løbe ud på gaden så kan jeg bo der. 

I regn og affald”.
Dit ansigt rammer mine lår når du slår panden mod usynlige mure.
Jeg holder dit ansigt Margrethe, for du må ikke komme til skade. Du er
min lille datter og jeg passer på dig.

Din gråd er rundere nu, dine hulk er små brøl. Din krop slynger sig
utrætteligt frem og tilbage op og ned i mit desperate greb.
Du ser væk og du ser direkte på mig.
Frem og tilbage.
Du ligger længe roligt i min favn, i lange minutter, for så igen at
forsøge at kæmpe, kæmpe dig ud af min favn.

Jeg er stærkere end dig, heldigvis, ellers var du fortabt. Det forstår jeg.
Jeg forstår at du tester min kærlighed.
Med god grund.
Du ser at jeg græder og du stopper op og ser opmærksomt på mig.
Jeg forstår det nu Margrethe, jeg er her.
Jeg giver aldrig slip på dig. Jeg elsker dig.

”Jeg er ikke dit barn” skriger du skælvende.
Jeg følger et lyn af en impuls til at løfte op i din krop, vende den mod mig.
”Jeg er din mor Margrethe, du er mit barn.
Jeg elsker dig, jeg passer på dig, jeg er hos dig og jeg bestemmer over dig”.
Dit ansigt drejer sig i ét ryk, du stirrer på mig. Bedende. Frygtigt.
”Gør du? Gør du? Bestemmer du over mig?
Åh gør du virkelig? Tak mor”, siger du højt og lægger armene om min
hals mens din gråd med ét forandres.
Din gråd er nu mørk, tung , rullende og samlet. Urgråd.
Jeg kysser dit ansigt. Du kysser mit ansigt.

Jeg er målløs. Jeg er fuldstændig målløs.
Vi græder og din pande er varm.
Åh lille pige. Åh lille skat. Vidste du ikke det?
Har jeg ikke vist dig det?

Vi sidder stille.
Du ligger roligt og tilpas i min favn.
Din ene hånd er på min ryg og den anden aer min kind. Som da du var spæd.
Jeg når ind til dig, Margrethe.
Jeg er herinde med dig.
Du er ikke alene.
Jeg føler med dig. Jeg føler for dig.
Jeg forstår det NU.
Aldrig før.
Vi ser på hinanden. Vi har øjenkontakt.
Vi har kontakt. Dit blik er varmt og roligt. Hengivent.
”Mor. Jeg har været så bange.
Jeg troede jeg var dit hadebarn.”